En natt i Degerön

Provsov en natt hemma på tomten. Jättesmidigt! Och barnen tyckte det var kul att få sova i husvagnen igen. Det behöver inte alltid vara massa dyra evenemang och resor, barnen är tycker det är lika spännande att campa i trädgården.

Och självklart fick vi ju blodad tand så nästa natt fick vi för oss att övernatta hos mamma. Johan jobbade hela lördagen då jag packade, la barnen i husvagnen. När Johan kom hem sent på kvällen, åkte vi. Skickade ett sms till mamma som inte visste nåt -är du vaken? Jodå det var de. Nästa sms kom inte fram där jag fråga om campingreceptionen var öppen. Så det var en förvånad Leif som öppnade, men han fann sig fort och ropade in till mamma att det stod några turister utanför som ville övernatta.
Haha ja det är ju inte ofta det knackar på där uppe i skogen, särskilt inte nattetid. Vi somnade gott i husvagnen och nästa dag var det arbetsdag med vedklyvning på schemat.

Nu SKA husvagnen ut!!

Det gick ju inget vidare på första försöket så nu tog vi till en större maskin...

På fredag provsover, snart bär det av på riktigt!!

https://cdn2.cdnme.se/2760622/6-3/pic_5180379addf2b31daeae4c20.jpg" class="image">

Start med förhinder

Idag bestämde vi oss för att det var dags för att dra ut husvagnen. Men marken var mjuk och det gick allmänt fel så nu sitter bilen fast med husvagnen och husvagnen vill inte flytta sig en millimeter... Så svågern är på väg för att lösa våra problem. Hoppas vi får loss bilen iaf så man kommer till jobbet imorgon.

På vinterförvaring

Jag började förra måndagen att plocka ur husvagnen lite smått. Idag städade och tvättade Johan vagnen. Tömde vattentanken och gjorde den färdig för sin vinterförvaring.

Campingsommaren blev mindre än vi hoppats på, men efter turen till Skara blev det en härlig helg på Harge camping söder om Askersund. Då campade vi tillsammans med Fia och Janne som tog en premiärtur med sin vagn.

Sen blev det en långhelg på Åvik utanför motala. På familjeläger med baptist- och pingstkyrkan. Det var väldigt kul och det blir säkert en återkommande resa.

Nu längtar vi till maj när vi får köra ut husvagnen igen :-)

Skara Sommarland

Packade hela fredagen så när Johan kom hem vid 16 for vi mot Skara. Barnen sov nästan hela resan så Johan och jag hann att prata ifatt det vi inte sagt till varandra i veckan. Checkade in på campingen och det var betydligt mer folk än förra året men då åkte vi nog mitt i veckan. Fick en blöt plats, tydligen hade det regnat ganska mycket, tur vi inte hade tänkt sätta upp tältet. Tog en kort tur till lekplatsen, men barnen var trötta så det blev lite kvällsmat i husvagenen och sedan läggdags. Som vanligt sov barnen ganska dåligt första natten i husvagnen.

Lördagen började med en svettig promenad/joggingtur med Vera i vagnen gick faktiskt bra att jogga med syskonvagnen. Efter lite frukost intog vi sommarland. Vi började med tivoliområdet, men fick lämna det när vi insåg att Stina inte fick åka så många attraktioner som Vera. Hon var tokig... Lilla och stora leklandet fick de iallafall vara i båda två. Provade badlandet på eftermiddagen, men det var för kallt och barnen frös så de skakade. Tog tivolit en vända till och åkte även tåget som går runt hela parken. En bra dag, men vi konstaterade att om Stina inte växt 10 cm till nästa sommar så kan vi inte åka. Får vänta till hon är över 1 m. Totalt orädda barn har jag iallafall. Vera tjöt för att hon inte fick åka attraktionerna för dem över 140 cm pust... är ju ett tag kvar till hon är där.

Tillbaka till campingen, en promenad med Vera till affären, lyssnade på lite kareoke för barn. Sen var det snart läggdags igen. Söndag morgon sov båda barnen till 8.30. Jag sprang en liten sväng, testa mina vrister och knän på asfalt, men det gick ganska bra.

Campingen då....

Fin och fräsch och STOR camping med lekpark, minigolfbana, affär och restaurang. Fyra fräscha servicehus.
En stor nackdel är dock toaletterna som är minimala. Jag är 165 och när jag sätter mig på toa har jag 10 cm mellan knäna och dörren. Ska man dra ner byxorna (vilket man ofta gör på toaletter) får man ställa sig på sidan och slåss lite med pappersrullehållaren. Sitta och vilskita är inte att tänka på för lutar jag mig framåt så slår jag näsan i dörren. Vera och jag skulle försöka oss på bedriften att vara två stycken på samma toa. Att hjälpa henne med torkningen var omöjligt utan att öppna dörren. Så är du över 185 eller överviktig så är inte toaletterna något att tänka på... Nog om toaletter nu!!

Vi lämnade campingen och började en lååååång resa hemåt. Hade inte en passerat sommarlandsparkeringen när Vera frågar "När vi framme?"

TORPkonferensen

För en vecka sedan anlände vi till Torpkonferensen som ligger i närheten av Fjugesta och Brändåsen. Blött i backen, men husvagnen kom på plats och vi började sätta upp tältet. Mamma och Matilda kom och vi fick hjälp med barnvakt medan vi möblerade :) tältet. Lite fika innan vi vinkade av mamma/mormor och sedan var det läggdags. Skönt tyckte jag som gått upp kl. 5 och jobbat 8 timmar innan vi åkte.

Tisdag morgon, lite kyligt och väldigt blåsigt. Frukost innan vi gav oss iväg på mötena. Jag och Stina gick på småbarnssången. Vera och Johan gick på kalasmöten och Matilda gick på Schysst häng. Toppenmöten allihopa! Stina var dock inte så intresserad av att sjunga och höll för munnen på mig när jag sjöng (sångledaren sa att den sångröst som barnen tycker bäst om är förälderns, men ja vet i tusan om det stämmer). Lunch och sedan gick jag på ett seminarium om den lilla församlingen. Ganska givande, dock för mycket statistik. Sen var det kalasmöte och schysst häng igen. Kvällsmat intogs och läggningen starta. Kvällsmöten, fotboll och konsert hände på kvällarna och så här såg dagarna ut. Mycket sol och lek i lekparken. Nytt för i år var morgongympa. Härligt att gympa till kristen musik.

Nu är ju detta ingen vanlig camping, utan man är här för att gå på möten, umgås med folk och ha det bra. Lite lägerkänsla och servicehusen ger mycket lägerkänsla. Sitta och läsa klotter på dass, duscha i kallvatten, diska i kallvatten m.m.

Tänk att vara på en camping där telefoner och datorer ligger på laddning helt obevakat i servicehuset (de flesta husvagnsplatserna saknar el) och det får ligga kvar.

På Torp samlar vi kraft och hur gott är inte det så här i början på sommaren när man är helt slut och längtar till semestern.

Vi åkte hem och firade midsommar med goda vänner och åkte sedan tillbaka, kanske lite bökigt, men väl värt besväret så här i efterhand.

Småängen

Vädret fortsätter att vara ostadigt, kallt och blåsigt hela söndagen. Idag måndag har det inte blåst så mycket, men regnat en del, men även stunder av solsken. Idag har Vera fyllt år och vi tog en tur till Borensberg, köpte glass och lekte i nya lekparken där.

Lekparken på Småängens camping, hit vill Stina gå hela tiden :)

Småängens camping 3-5 juni 2012

Framåt eftermiddagen på lördagen kom vi iaf iväg till småängens camping. Fick ta en extra tur förbi ica maxi då jag råkat slå sönder en av Veras födelsedagspresenter under inslagning. Det blåste halv storm från alla håll och mest nerifrån tror jag för vinden tog tag i tältet och hade inte några vänliga herrar ryckt in och hjälpt oss så vet jag inte vad som hänt.
Det är många säsongare på den här campingen, men till skillnad från andra campingar vi har varit på är dessa trevliga, alla hälsar, de erbjuder sig att hjälpa till istället för att bara ta ut solstolen och sitta och titta på när man sliter med tältet.
Nu har vi ju satt upp tältet några gånger så under normala väderförhållanden så brukar vi klara av det ganska snabbt och smidigt.

Ja tältet kom på plats, denna gång slog vi i varenda tältpinne och bad en lite bön om att det skulle stå kvar. Sedan ville barnen besöka lekparken som fått en rutchkana sen vi var är sist. Vi höll nästan på att blåsa bort så besöket i lekparken blev kort. Sedan intogs kvällsmat och läggningrutinen kunde börja. Jag tog en promenad med Stina i vagnen och Johan la Vera. När båda somnat passade Johan och jag på att se på tv (ipaden) och äta lite gott. Plötsligt vaknar Vera och mår illa och har feber. Inget kul, vi bäddar upp och en sover med Vera och en med Stina och mitt i natten skiftar vi. Ja lite stökig natt, men på morgonen verkar febern vara borta och blåsten och regnet har lugnat sig lite.

De här campingen är lätt det trevligaste och absolut den fräschaste vi har varit på. Lägger in en bild på toalett och duschutrymmet. Det känns lite som att komma hem till någon man tar av sig skorna när man kommer innanför dörren. På damernas finns 3 duschar, kostar några slantar att duscha, men då är det varmvatten :)
Det finns 4 toalettar. Sedan finns tvättstuga, handikapptoa och kök. Allt lika fräscht!

Det blev iaf 2 bilder från M-fred

image description

Har kämpat med att få ut bilder från resan till Mariefred från min mobil och nu när jag loggar in på datorn ser jag att de finns på bloggen så jag publicerar väl dessa 2 bilder som egentligen nte säger ett dugg om vare sig campingen eller resan. Första bilden är när vi packar ihop tältet och hela verksamheten stannar upp för att Stina hittar en spindel på presenningen. Andra bilden är när vi åker gammalt tåg på smalspårig järnväg... men nu över till Småängen där vi befinner oss i skrivandets stund.

Mariefred

Blev inte så mycket sömn, när grannarna väl tystnat vaknade barnen. Men efter några timmars sömn var det full fart.

Betygsättning på Mariefreds camping
+ gratis duschar.
- 1 av 4 duschar funkade.
+ naturen runt omkring, sjö, skog, fin gångbana till centrum
- vildsvin, såg dock inga men lite rädd blev man när man såg alla spår
- oklippt gräsmatta
+ fräscha toaletter
+ lugn camping (dock med något undantag)
+ Mariefred väldigt mysig stad.
+ att vi fick en plats nära lekplatsen och en bot från sjön.

På lördagen blev det besök i centrum, med rabarberfestival, glass och promenad vid Mälaren och bland alla gamla hus. Sedan bar det av på Stockholm truckmeet i Strängnäs. Tyvärr var barnen ganska trötta då. Sen blev det grillning och mat hos Johans moster.

Idag packade vi ihop och checkade ut och sedan begav vi oss mot den smalspåriga järnvägen i Mariefred tog en tur till Läggesta och tillbaka med ånglok och gamla vagnar.. Vilka eldsjälar som arbetar där. Sen blev det mat och hemresa. Tur att jag är ledig imorgon så jag kan tvätta och städa. Men allt behöver inte packas ur för om 2 veckor åker vi igen då är det Veras födelsedag och den vill hon fira på småängens camping utanför tjällmo.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-1/2760622/images/2012/pic_203445561.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-1/2760622/images/2012/pic_203445561.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-1/2760622/images/2012/pic_203445561.jpg%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2760622/images/2012/pic_203445561.jpg" class="image">

Framme i Mariefred

Så är vi äntligen på plats på Mariefreds camping. Vi fick en bra plats, långt från sjön och nära lekplatsen. Upp med tältet, det gick bra vi hade inte legat av oss så mycket över vintern. Tog en långpromenad med Stina i vagnen och funderade på hur man gör om man stöter på ett gäng vildsvin (sitter varningsskyltar för vildsvin och flera boende runt omkring har elstängsel runt tomten). Hur gör man? Springer det fortaste man kan? Står still? Backar långsamt? Fick inte lära mig detta i skolan, då fanns det inga vildsvin i skogarna tydligen!? Nåväl tillbaka till campingen, sitter här och myser och äter onyttigheter, skriver blogg och lyssnar på högljudda grannar. Jaja sånt får man ta på en camping, men vi som inte har några grannar hemma är lite ovana. Hoppas dom tystnat till vi ska sova. Barnen somna till slut iaf.

Inför Mariefredsresa

Idag har vi packat och packat, letat upp packningslistan på datorn och följt slaviskt :) jag ska bara jobba en sväng imorgon och sen åker vi till Mariefred. Kul med en ny camping, lovar att jag ska fota och skriva. Det är lastbilsträff i Strängnäs så dit ska vi och så vill vi också hinna med ett besök hos släkten.

Nu kunde vi inte vänta längre...

Idag körde vi ut husvagnen ur vinterförvaringen. De luktar sommar när man öppnar husvagnen. Härligt! Vi tog eftermiddagsfikat i husvagnen och spelade spel. Mysigt! Vera ville sova i husvagnen i natt, men eftersom det är jobb och förskola imorgon så går det ju inte, men vi lekte att vi sov i husvagnen. Kanske blir det övernattning nästa helg. Ett däck är dåligt på vagnen så det måste bytas innan någon längre resa blir av.

Längtan i december

Längtar ut med husvagnen....... Hela familjen längtar. Vera leker husvagn både hemma och på förskolan.

Torp 2010

Ja nu skulle campinglivet prövas rejält, utan el eller micro en hel helg. Vi kom ju upp till TORP framåt kvällen och började sätta upp tältet, barnen tyckte dock att det var läggdags innan vi var klara. Vi nattade dem och somnade själva. Tältet fick hänga flera timmar, men framåt midnatt vaknade vi och fick iaf upp tältet. Tur att vi inte var på en riktig camping då hade det varit något man pratat om än idag.. Servicehus är inget att skriva om när man är på konferens. Vattentoaletter och varmvatten finns knappt och mobilen kan man ladda medan man diskar i kallt vatten. Vi lärde oss hur gasolen fungerade, värmde välling i kastrull. Barnen sov som aldrig förr.

Bilder kommer sitter vid pappas dator nu...